Zomerkamp activiteiten
De eerste week van de zomervakantie 2022 organiseren wij weer een dagkamp programmeren voor kinderen van 7 – 12 jaar. We hebben zowel plek voor beginners als gevorderden.  Geïnteresseerd? Schrijf je hier in. Utrecht zit helaas vol.

Bij onze zomerkampen leren kinderen spelenderwijs programmeren in een gezellige omgeving, met veel andere activiteiten eromheen zoals Virtual Reality, leren over computers, internet, spelen met Robots, raadsels en puzzels. ook is er tijd om af een toe een leuke game te spelen. De kinderen worden opgedeeld in een beginners en gevorderden groep.

Er is voldoende tijd om te ontspannen, zowel binnen als buiten in een omgeving die veilig, gezellig en inclusief is.

Kosten voor de week bedragen €375,-

De kampen zijn geschikt voor kinderen van 7 tot 12 jaar.

Regio Midden (Utrecht Leidsche Rijn): 11 tm 15 Juli 2022

Regio Noord (Amsterdam): 18 tm 22  Juli 2022

Het kamp begint elke dag om 10.00. Inloop vanaf 9.30 

Het kamp eindigt elke dag om 17.00

Op de laatste dag is er een eindpresentatie voor alle ouders vanaf 16.00.

Dag 1 

Vandaag gaan we een hoop kennismaken! 

We leren elkaar kennen door middel van een leuk spel, maar we maken ook kennis met Scratch. We leren over objecten, over x as en y as en draaien, zodat we goed in staat zijn om onze figuren over het speelveld te laten bewegen. 

We doen ook een aantal oefeningen in Code Org met een minecraftspel, om te wennen aan werken met graden en beweging, en om het begrip object beter te laten leven. 

Als creatieve opdracht gaan we onze naam animeren in Scratch. Iedereen kan z’n eigen ding doen, van eenvoudig tot heel ingewikkelde animaties. Laat je fantasie de vrije loop! 

Voor de gevorderdencursus wordt vandaag alles nog een keertje herhaalt, zodat iedereen op hetzelfde niveau kan beginnen. We gaan werken met variabelen voor levens, highscores en levels. We maken natuurlijk wel direct een leuk spel! Ook gaan we rekenen in binair en hexadecimaal.

Dag 2 

Op deze dag Behandelen we een aantal begrippen achter computerkunde, we leren wat input en output is, waarom een computer eigenlijk een programma nodig heeft, en hoe een computer in elkaar zit. Daarvoor halen we zelf een computer uit elkaar, zodat we met eigen ogen kunnen zien hoe het eigenlijk werkt. 

In Scratch maken we vandaag een eenvoudige bewegingsgame waarbij een object een ander bouncend object moet vangen. Denk hierbij aan het spelletje pong van vroeger! 

We doen ook nog een aantal spellen om onze Computational Thinking vaardigheden te trainen, en begrippen als loops en if-then makkelijker te begrijpen. 

De gevorderdengroep gaat vandaag aan de slag met zwaartekracht. Hoe zorg ik dat iets natuurlijk beweegt als het springt, vliegt of valt? We maken een spel waarbij dit gebruikt wordt.

We gaan ook aan de slag met gevorderde encryptie. Wie kraakt de code?

Dag 3 

Vandaag leren we over cloning, en daarmee maken we ook direct een leuk spel. We gaan ook verder met X en Y, en leren hoe we de 3 manieren van bewegen in Scratch uit elkaar kunnen halen.

Qua theorie behandelen we een moeilijk onderwerp: variabelen. Dit is handig om bijvoorbeeld scoreteller te maken voor een game, een highscore toe te voegen, etc.

In de gevorderdengroep behandelen we vandaag een heel lastig onderwerp: platformergames. Daar zijn we flink wat tijd mee bezig, maar daarmee kunnen ze dan ook geweldige spellen ontwerpen.

In de middag doen we een escape room spel. 

Dag 4 

Vandaag bedenkt elk kind zijn of haar eigen project. Als kinderen graag samen aan een project werken mag dat natuurlijk ook. We gaan hiermee gestructureerd aan het werk: Eerst het idee goed uitwerken, dan bedenken wat daarvoor moet gebeuren, dan een stappenplan maken en tot slot programmeren.

Qua theorie gaan we wat verder in op hoe het internet werkt. We kijken daarbij ook naar hacken, en naar dataencryptie. We hebben wat leuke puzzels om hiermee te oefenen (niet met het hacken!!). 

Vandaag zijn er ook allerlei Robots om mee te spelen en te programmeren!

De gevorderdengroep krijgt verhalen te horen van interessante computerpioniers. Wat gebeurde er in de tweede wereldoorlog, en wie vond de eerste computerbug?

Dag 5 

Op de laatste dag werken de kinderen verder aan hun project, ze verfijnen en vullen aan als ze daarvoor nog tijd hebben. We gaan ook even oefenen met de presentatie voor de ouders, waar ieder kind kan laten zien wat hij of zij heeft gemaakt. Verder is er voldoende tijd voor een spelletje Weerwolven of een ander gezellig groepsspel. 

We doen ook een leuke quiz om te kijken of de informatie van de week een beetje is blijven hangen, en of iedereen elkaar een beetje kent ondertussen! 

Moet mijn kind eten meenemen?

De kinderen nemen zelf lunch mee. Fruit, snacks en drinken worden verzorgd. Glutenvrije, Vegan en Halal snacks zijn aanwezig.

Mijn kind is 6, maar loopt voor qua intellectuele ontwikkeling. Kan ik haar of hem toch opgeven?

Nee. 7 is echt de minimumleeftijd. 

Mijn kind wil met een vriend/vriendin komen, houden jullie daar rekening mee bij plaatsing in de groepen

Jazeker! Even bij opmerkingen op het inschrijfformulier vermelden.

Mijn kind kan al een beetje programmeren, maar misschien niet genoeg voor de gevorderdengroep. Hoe gaan jullie daarmee om?

We plaatsen je kind in de beginnersgroep, en mocht blijken dat de gevorderdengroep toch haalbaar is dan verschuiven we aan het eind van de eerste dag.

Heeft mijn kind een eigen computer nodig?

Nee. als je kind geen eigen PC of Chromebook heeft zorgen wij daarvoor.

In welke taal leert mijn kind programmeren?

Voornamelijk is Scratch, al zullen we hier en daar wat andere code behandelen.