Dag 1  

We leren elkaar kennen door middel van een leuk spel, maar we maken ook kennis met Scratch. We leren over objecten, over x as en y as en draaien, zodat we goed in staat zijn om onze figuren over het speelveld te laten bewegen. 

We doen ook een aantal oefeningen in Blockly, om te wennen aan werken met graden en beweging, en om het begrip object beter te laten leven. 

Als creatieve opdracht gaan we animeren in Scratch. Iedereen kan z’n eigen ding doen, van eenvoudig tot heel ingewikkelde animaties. Laat je fantasie de vrije loop! 

Voor de gevorderdencursus wordt vandaag alles nog een keertje herhaalt, zodat iedereen op hetzelfde niveau kan beginnen. We gaan werken met variabelen voor levens, highscores en levels. We maken natuurlijk wel direct een leuk spel! Ook gaan we rekenen in binair en hexadecimaal.

Dag 2 

Op deze dag behandelen we een aantal begrippen achter computerkunde, we leren wat input en output is, waarom een computer eigenlijk een programma nodig heeft, en hoe een computer in elkaar zit. Daarvoor halen we zelf een computer uit elkaar, zodat we met eigen ogen kunnen zien hoe het eigenlijk werkt. 

In Scratch maken we vandaag een eenvoudige bewegingsgame waarbij een object een ander object moet ontwijken. Er is daarbij veel ruimte voor eigen fantasie en inbreng.

We doen ook nog een aantal Code.org opdrachten om onze Computational Thinking vaardigheden te trainen, en begrippen als loops en if-then makkelijker te begrijpen. 

De gevorderdengroep gaat vandaag aan de slag met zwaartekracht. Hoe zorg ik dat iets natuurlijk beweegt als het springt, vliegt of valt? We maken een spel waarbij dit gebruikt wordt. We gaan ook aan de slag met gevorderde encryptie. Wie kraakt de code?

Dag 3 

Vandaag leren we over cloning, en daarmee maken we ook direct een leuk spel. We gaan ook verder met X en Y, en leren hoe we de 3 manieren van bewegen in Scratch uit elkaar kunnen halen.

Qua theorie behandelen we een moeilijk onderwerp: variabelen. Dit is handig om bijvoorbeeld scoreteller te maken voor een game, een highscore toe te voegen, etc.

In de gevorderdengroep behandelen we vandaag een heel lastig onderwerp: platformergames. Daar zijn we flink wat tijd mee bezig, maar daarmee kunnen ze dan ook geweldige spellen ontwerpen.

In de middag doen we een uitgebreid spel. 

We doen ook een kleine kahoot om te kijken of de informatie van de week een beetje is blijven hangen, en of iedereen elkaar een beetje kent ondertussen! 

Aan het eind van dag 3 zijn de ouders van harte welkom om het werk van hun kinderen te komen bewonderen.